NOUVELLE PUBLICATION: « SIMULATING IMPACTS OF REGULATORY POLICIES ON URBAN FREIGHT: APPLICATION TO THE CATERING SETTING »

Sarra JLASSI, Simon TAMAYO, Arthur GAUDRON et Arnaud de LA FORTELLE ont présenté cette publication dans la conférence internationale « IEEE ICALT 2017 » ( 6th IEEE International Conference on Advanced Logistics and Transport).

Ce papier propose un modèle de simulation « multi-agent et à événements discrets » permettant de mesurer les impacts des mesures réglementaires (de taille de véhicule et d’horaire d’accès) sur la distribution des produits dans le domaine de la restauration.

Pour différents scénarios de régulation, le modèle permet de considérer les distances totales parcourues, le nombre de véhicules utilisés, les taux de charge et les émissions. Le modèle a été utilisé pour simuler la distribution des restaurants parisiens à partir du Marché de Rungis.

Abstract— Regulatory policies aim at reducing the negative effects of urban freight transportation, especially those related to traffic, emissions and noise. Nonetheless, the stakeholders in city logistics often have divergent objectives, which lead to difficulties upon defining the best possible choices regarding regulation, for it yields important economic impacts. This paper presents a multi-agent and discrete-event based simulation of urban deliveries that aims at evaluating the impacts of regulatory policies. Restrictions regarding vehicle weights and time windows are considered in order to measure the impacts on deliveries based on total distances, number of vehicles, loading rates and emissions. The simulation framework is applied to the delivery services for restaurants, in which 4 scenarios of regulation are evaluated in the city of Paris. One originality of the proposed approach is to use real data for the instantiation of agents and the GIS in the simulation.